چای ترش را بهتر بشناسیم

چای ترش جازکالا

چای ترش یا چای قرمز یکی از نوشیدنی‌های موردعلاقه مردم دنیاست که به‌صورت سرد یا گرم استفاده می‌شود. این چای از کاسبرگ خشک‌شده گل جاماییکا درست می‌شود که در مناطق گرمسیر می‌روید. این گیاه در ایران و در استان سیستان و بلوچستان کاشته می‌شود و در حال حاضر یکی از محصولات طبیعی و مهم این استان است.

خواص چای ترش چیست؟

تحقیقات نشان می‌دهد که این نوع چای خواص درمانی بسیاری دارد و در طب سنتی جایگاه ویژه‌ای به خود اختصاص داده است. چای ترش حاوی آنتی‌اکسیدان و آهن بالاست که برای افراد مبتلا به کم‌خونی بسیار مفید است. این نوشیدنی در درمان فشارخون بالا، درمان کبد چرب، کاهش وزن و جلوگیری از سرطان مؤثر است.

سرشار از آنتی‌اکسیدان

آنتی‌اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند. کاسبرگ‌های گل جاماییکا سرشار از آنتی‌اکسیدان است که طبق بررسی‌ها تا 92٪ اثرات مضر رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند. نوشیدن این نوع چای باعث افزایش آنتی‌اکسیدان بدن و جلوگیری از سرطان می‌شود.

درمان فشارخون بالا

فشارخون بالا باعث تضعیف قلب و سکته قلبی می‌شود. یکی از خواص معروف چای قرمز، کاهش فشارخون به دلیل داشتن خاصیت ضدالتهابی است. در سال 2010 نتیجه یک تحقیق علمی نشان داد میزان فشارخون کسانی که در معرض فشارخون بالا بودند با نوشیدن دمنوش چای ترش به مدت 6 هفته به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا کرد.

کاهش وزن

چای ترش تولید آمیلاز، ماده‌ای که باعث تبدیل کربوهیدرات به قند می‌شود، را مهار می‌کند بنابراین باعث کاهش جذب کربوهیدرات و درنتیجه کاهش وزن می‌شود. متخصصان با دادن این نوع چای به 36 فرد مبتلا به چاقی مفرط مشاهده کردند که طی 12 هفته میزان توده بدنی آن‌ها کاهش پیدا کرده است.

طرز تهیه دمنوش چای ترش

برای درست کردن این دمنوش پرخاصیت کافی است مقداری از کاسبرگ خشک‌شده را به آب جوشیده شده اضافه کرده، درب ظرف را بسته و 5 الی ده دقیقه صبر کنید تا دمنوش شما آماده شود. می‌توانید این دمنوش را با عسل میل کنید.

نحوه تهیه

چای ترش را می‌توانید به‌صورت فله، بسته‌بندی‌شده و یا چای کیسه‌ای تهیه کنید. در جازکالا چای ترش درجه‌بندی‌شده و در بسته بندی‌های بهداشتی توسط بومیان منطقه برای فروش آماده می‌شوند. برای تهیه این محصول مفید با طعمی عالی و کیفیت درجه یک با ما در ارتباط باشید.

نویسنده: فاطمه مرادی

منبع : سایت verywellhealth

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *