25 دلیل برای مصرف آویشن؛ خواص آویشن

آویشن جازکالا

آویشن گیاهی دارویی از خانواده نعناعیان است که طبع گرم و خشک دارد و معمولاً به شکل خودرو در کوهستان‌ها می‌روید و گونه‌های مختلف آن را تا 350 نوع تخمین زده‌اند. این گیاه شفابخش اگر درست و به‌اندازه مصرف شود، خواص آویشن بی‌شمار است و به جرات می‌توان آن را اکسیر سلامتی و جوانی نامید.
در این مقاله 25 دلیل برای مصرف آویشن را به‌اختصار برایتان گفته‌ایم.

خواص آویشن

1- نشاط‌ آوری

آویشن دارای خواص ضدافسردگی و نشاط‌آوری است و مقادیر مشخصی از آن در برخی داروهای اعصاب و روان نیز به کار می‌رود. مصرف یک فنجان دمنوش آویشن در هنگام صبح موجب بهبود خلق‌وخوی افراد و رفع افسردگی می‌شود.

2- لاغری

چاقی بلای جان بیش از نیمی از مردم کره زمین است و برای رهایی از ین معضل راه‌های زیادی پیشنهاد می‌شود که یکی از ساده‌ترین آن‌ها مصرف دو لیوان دمنوش آویشن در روز است (صبح و بعدازظهر) این دمنوش با افزایش سوخت‌وساز بدن موجب سوختن چربی اضافه و لاغری می‌شود.

3- آرام‌بخش

آویشن دارای خواص آرام‌کنندگی است و از قدیم مرسوم بوده برگ آویشن را زیر بالش نوزاد یا بزرگ‌سال می‌گذاشتند تا خواب راحتی داشته باشد به همین دلیل مصرف یک لیوان دمنوش آویشن پیش از خواب موجب آرامش و خواب راحت می‌شود.

4- ضد مسمومیت غذایی

یکی از خواص عجیب و کمتر شناخته‌شده آویشن، رفع مسمومیت‌های غذایی است تا جایی گه در گذشته گوشت و مواد فاسدشدنی را با آویشن مخلوط می‌کردند تا ماندگاری‌اش بیشتر شود و حتی گاهی اجساد را به‌جای عسل با آویشن مومیایی می‌کردند.
یکی از دلایل اضافه کردن آویشن به‌عنوان ادویه به انواع غذاهای گوشتی همین خاصیت سم‌زدایی آن است. هرچند مصرف غذای مانده توصیه نمی‌شود اما چنانچه غذایی دارید که نسبت به‌سلامت آن شک دارید و مجبور به مصرفش هستید می‌توانید با اضافه کردن آویشن آن را سم‌زدایی کنید یا با نوشیدن یک لیوان دمنوش آویشن بعد از خوردن غذای ناسالم از مسمومیت غذایی جلوگیری کنید. این راهکار به‌خصوص در هنگام سفر بسیار مفید و کاربردی است.

5- ضد سرطان

آویشن سرشار از آنتی‌اکسیدان است و برای پیشگیری از انواع سرطان به‌خصوص سرطان‌های دستگاه گوارش بسیار مفید است. آنتی‌اکسیدان موجود در آویشن می‌تواند اثرات مخرب سایر مواد غذایی را از روده پاک‌کرده و جلوی ابتلا به سرطان را بگیرد.

6- ضد رماتیسم

آویشن با خاصیت ضدالتهابی، موجب کاهش دردهای مفصلی و بهبود عوارض رماتیسم در بدن می‌شود. از دیدگاه طب سنتی نیز آویشن با داشتن طبع گرم و خشک تأثیر زیادی بر تسکین دردهای استخوانی دارد که معمولاً به علت سردی و تری در بدن ایجاد می‌شوند.

7- تقویت سیستم ایمنی یکی از خواص آویشن

آویشن از دیرباز یک نوشیدنی زمستانی محسوب می‌شده است، دلیل این امر تأثیر آویشن بر تقویت سیستم ایمنی بدن است. معمولاً در زمستان به علت سرما و شیوع بیماری‌های واگیردار سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود و نوشیدن دمنوش آویشن کمک می‌کند بدن مقاومت بهتری نسبت به انواع بیماری‌ها به‌خصوص سرماخوردگی داشته باشد.

8- بهبود کارکرد کلیه

آویشن گیاهی مدر است به این معنا که مصرف آن موجب افزایش ادرار می‌شود و به پاک‌سازی و تقویت عملکرد کلیه کمک می‌کند، ادرار غلیظ و دیرهنگام موجب بروز عفونت و سایر مشکلات کلیوی می‌شود و به‌مرور کلیه را از کار می‌اندازد برای همین مهم است که در طول روز به‌دفعات کافی عمل ادرار تکرار شود.

*توجه: افرادی که دچار مشکلات حاد کلیوی هستند باید آویشن را با مشورت پزشک مصرف نمایند.

9- سلامت دهان و دندان

آویشن خاصیت ضدعفونی کننده دارد و به همین دلیل یک دهان‌شویه طبیعی به شمار می‌رود، قرقره و شستشوی دهان با جوشانده آویشن به‌سلامت دهان و دندان کمک کرده و از بروز آفت و عفونت‌های لثه پیشگیری می‌کند.

10- کاهش دردهای قاعدگی یکی از خواص آویشن

آویشن با طبع گرم و خاصیت آرام‌بخشی که دارد می‌تواند دردهای ناشی از قاعدگی را در زنان کاهش داده و با اصلاح ترشح هورمون‌ها در بدن، این چرخه را منظم و حالات روحی و عصبی ناشی از قاعدگی را تا حد زیادی تعدیل نماید. (آویشن ممکن است خونریزی ناشی از قاعدگی را افزایش دهد پس از مصرف زیاد آن در دوره قاعدگی خودداری نمایید)
توجه: مصرف بیش‌ازحد آویشن در زنانی که در خانواده سابقه سرطان رحم، تخمدان و سینه دارند ممکن است موجب اختلال هورمونی شود لذا مشورت با پزشک در این موارد ضروری است.

11- رفع کم‌خونی

کمتر کسی می‌داند که آویشن منبع غنی از آهن است و می‌تواند برای رفع کم‌خونی مورداستفاده قرار گیرد. بررسی‌ها نشان داده است در هر 100 گرم پودر آویشن 123 میلی‌گرم آهن وجود دارد و مصرف مستمر آن می‌تواند بخش قابل‌توجهی از آهن بدن را تأمین نماید.

توجه: از قطع خودسرانه قرص مکمل آهن و جایگزینی آن با مواد گیاهی خودداری نمایید.

12- تقویت بینایی

آویشن سرشار از ویتامین A است که یک ویتامین حیاتی برای تقویت بینایی است و به علت وفور همین ویتامین در آب هویج است که از آن برای تقویت بینایی استفاده می‌کنند؛ بنابراین اگر نمی‌خواهید با مصرف بیش‌ازحد آب هویج خود را در معرض خطر ابتلا به قند و چاقی قرار دهید می‌توانید برای تقویت بینایی آویشن را جایگزین آب هویج کنید.

13- سلامت پوست

آویشن یک پاک‌کننده و محلول شستشوی طبیعی برای انواع پوست‌هاست که با خاصیت ضدعفونی‌کنندگی که دارد در درمان انواع جوش و آکنه‌های باکتریایی صورت و بدن مؤثر است. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم آویشن طبع گرمی دارد و ممکن است به نظر برسد برای رفع جوش گزینه مناسبی نیست اما اکثر جوش‌ها و آکنه‌های بدن حاوی باکتری هستند و آویشن با نابود کردن این باکتری‌ها موجب خشک شدن جوش و پاک‌سازی پوست می‌شود. جوشانده آویشن را می‌توانید به‌عنوان تونر برای مرطوب کردن پوست استفاده کنید یا در حمام و برای شستشوی کلی بدن از آن استفاده نمایید.

14- ضد قارچ

اگر از قارچ‌های پوستی به‌خصوص قارچ بین انگشتان پا رنج می‌برید می‌توانید پاها یا اندام مبتلابه قارچ را هر شب با جوشانده آویشن بشویید و به‌زودی تأثیر فوق‌العاده آن را در نرمی پوست و رفع قارچ‌ها را مشاهده کنید.

15- سلامت مو

شستشوی موی سر با جوشانده آویشن یا بستن آویشن به سر از قدیم بین بانوان مرسوم بوده است. آویشن به علت داشتن انواع ویتامین و مواد مغذی موجب افزایش رشد مو، کاهش ریزش مو و رفع شوره سر می‌شود و استفاده مستمر از آن علاوه بر سلامت مو باعث درخشش و زیبایی رنگ مو نیز می‌شود.

16- رفع عفونت گوش

عفونت گوش یا گوش‌دردهایی که هنگام سرماخوردگی تجربه می‌کنیم منشأ باکتریایی دارند و آویشن با خاصیت آنتی باکتریایی خود می‌تواند در دفع این عفونت‌ها و رفع گوش‌درد مؤثر باشد، در طب سنتی برای درمان گوش‌درد به‌جز نوشیدن دمنوش آویشن، بخور جوشانده آویشن در گوش یا سوزاندن آویشن و هدایت دود آن به سمت گوش را نیز توصیه می‌کنند.

17- رفع گلودرد

چنانچه گلودرد ناشی از عفونت باشد یا به‌اصطلاح عُموم گلوی فرد چرک کرده باشد، نوشیدن دمنوش آویشن یا قرقره آن، موجب رفع درد و بهبود فوری عفونت می‌شود. برای این منظور مصرف روزانه حداقل 3 لیوان دمنوش آویشن توصیه می‌شود.

18- درمان سوءهاضمه

اگر از آن دسته افرادی هستید که پس از خوردن غذا دچار دل‌درد یا نفخ می‌شوید و مشکل هضم غذا دارید می‌توانید حدود یک ربع پس از صرف غذا یک فنجان دمنوش آویشن بنوشید، این کار باعث رفع مشکلات گوارش و سوءهاضمه و نفخ می‌شود.

19- درمان زخم معده به کمک آویشن

همان‌طور که می‌دانید عامل اصلی بروز زخم معده، باکتری موسوم به هلیکوباکتری پیلوری است که باعث بروز درد و سوزش در ناحیه معده می‌شود. برای درمان و از بین بردن این باکتری نوشیدن دمنوش آویشن به‌طور مستمر و در فواصل مرتب توصیه می‌شود.
بهتر است دمنوش آویشن را صبح ناشتا میل کنید و تا یک ربع پس‌ازآن چیزی نخورید تا اثر ضد باکتری آویشن بیشتر نمایان شود.

20- کمک به استحکام استخوان

آویشن دارای ویتامین K است. این ویتامین نقش به سزایی در استحکام استخوان و دندان‌ها دارد و کمبود آن برای بدن خطرناک است، این ویتامین موجب رسوب کلسیم در استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان می‌شود.
دو قاشق چای‌خوری پودر آویشن حاوی 45 میکروگرم ویتامین K است.

21- کمک به انعقاد خون

بدن انسان دارای ساختار هوشمندی برای جلوگیری از خونریزی است که به آن سیستم انعقاد خون نیز می‌گویند، یکی از عوامل اصلی برای کمک به انعقاد خون ویتامین K است که در آویشن به‌وفور یافت می‌شود.

22- درمان سرفه

تأثیر آویشن در درمان سرفه تا جایی است که بسیاری از شربت‌های ضد سرفه بانام شربت آویشن شناخته می‌شوند، خواص آنتی بیوتیک آویشن موجب درمان انواع سرفه، برونشیت و ناراحتی‌های تنفسی می‌شود و علاوه بر مصرف دمنوش آویشن از بخور و دود آویشن نیز برای درمان عفونت ریه و بیماری‌های دستگاه تنفسی استفاده می‌شود.

23- درمان سردرد

آویشن هم آرام‌بخش است و هم آنتی‌بیوتیک، به همین دلیل است که یک معجون فوق‌العاده در درمان انواع سردردها به شمار می‎رود و می‌تواند یک مُسکن گیاهی بی‌ضرر برای افرادی باشد که مدام به سردرد دچار می‌شوند.

24- سلامت قلب

آویشن با خاصیت آرام‌بخشی خود موجب کاهش عارضه تپش قلب و کاهش فشارخون می‌شود و از سوی دیگر با افزایش سوخت‌وساز بدن موجب کاهش کلسترول و چربی خون می‌شود، به همین دلیل است که آویشن را معجون احیای قلب و جوانی می‌نامند.

25- سرشار از کلسیم منگنز و انواع ویتامین

بسیاری از مردم فکر می‌کنند برای تأمین کلسیم موردنیاز بدن تنها باید لبنیات مصرف کنند درحالی‌که بسیاری از گیاهان نیز سرشار از کلسیم و مواد مشابه هستند.
آویشن یکی از منابع گیاهی کلسیم و منگنز است که کالری فوق‌العاده کمتری نسبت به لبنیات دارد.
علاوه بر کلسیم و منگنز، آویشن مقادیر قابل‌توجهی ویتامین C، B6، E، فولیک اسید، روی، منیزیم، پتاسیم و … دارد که هر کدام نقش مؤثری در سلامت ارگان‌های مختلف بدن دارند.

تفاوت جوشانده و دمنوش آویشن

در این مقاله گاهی از عبارت دمنوش و گاهی از عبارت جوشانده استفاده شده است، دلیل این تفاوت نام، تفاوت نحوه آماده‌سازی و مصرف آن‌هاست.
اگر قصد آماده‌سازی آویشن جهت مصارف خوراکی را دارید بهتر است آن را به‌صورت دمنوش تهیه کنید، برای این کار با ازای هر نفر یک قاشق چای‌خوری پودر آویشن را با یک لیوان آب جوش مخلوط کرده و به مدت 10 دقیقه روی حرارت غیرمستقیم (مثلاً بخار کتری) قرار می‌دهیم و سپس از صافی رد می‌کنیم.
اگر قصد آماده‌سازی آویشن جهت مصارف غیرخوراکی مانند شستشوی پوست و مو، پاک‌سازی زخم، قرقره در دهان و … را دارید بهتر است آن را به‌صورت جوشانده تهیه کنید، برای این کار حدود 50 گرم برگ آویشن خشک را در یک لیتر آب به مدت 20 دقیقه و روی حرارت مستقیم بجوشانید و سپس از صافی رد کنید. این محلول را می‌توان تا یک هفته در یخچال نگهداری کرد.

لازم به ذکر است:
*هر ماده غذایی در صورت زیاده‌روی در مصرف، موجب بروز مشکلاتی در بدن می‌شود، آویشن هم از این قاعده مستثنا نیست، بهتر است مصرف دم‌نوش‌های مختلف گیاهی را به‌صورت دوره‌ای یا فصلی در رژیم غذایی خود قرار دهید و از مصرف مستمر و زیاد یک دمنوش خودداری کنید.
*مصرف آویشن برای زنان باردار مجاز نیست.

برای تهیه آویشن‌های جازکالا تنها کافیست اینجا کلیک کنید.

نویسنده: محبوبه قدیمی

One thought on “25 دلیل برای مصرف آویشن؛ خواص آویشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *