گلدان حصیری

گلدان حصیری

همه ما به خوبی با حصیر و بافت و کاربردهای آن آشنا هستیم و احتمالا در منزل هرکدام از ما حداقل یک محصول حصیری وجود دارد اما وقتی نام گلدان حصیری را می‌شنویم ممکن است تعجب کنیم و سوالات متعددی به ذهن‌مان برسد. در این مطلب می‌کوشیم گلدان حصیری را معرفی کنیم و به سوالات شما درباره آن پاسخ دهیم.

 

گلدان حصیری چیست و چطور استفاده می شود؟

گل و گیاه امروزه به بخش جدانشدنی دکوراسیون منازل تبدیل شده‌اند که هم موجب زیبایی منزل هستند و هم به لطافت هوا کمک می‌کنند و گوشه‌ای از طبیعتی هستند که انسان به حکم زندگی شهری از آن دور شده اما دلبسته و شیفته آن نیز هست.

اگر شما هم اهل نگهداری از گل و گلدان باشید یک دغدغه همیشگی‌تان داشتن گلدان‌های زیبا و هماهنگ است که قیمت مناسبی هم داشته باشد ، گلدان‌های موجود در بازار معمولا به دو دسته پلاستیکی و سفالی تقسیم می‌شوند. گلدان‌های پلاستیکی سبک‌تر و ارزان‌تر هستند اما چندان زیبا و مناسب همه محیط‌ها نیستند؛ گلدان‌های سفالی عموما زیباترند اما سنگین هستند؛ جابه‌جایی‌شان دشوار است؛ احتمال شکستن‌شان وجود دارد و قیمت بالایی هم دارند. ایده گلدان‌های حصیری برای حل همین مشکلات به بازار آمده و در همین مدت کوتاه با استقبال فراوانی نیز مواجه شده است .

گلدان حصیری در واقع یک پوشش حصیری زیباست که گلدان پلاستیکی شما به همراه زیر گلدانی درون آن قرار می‌گیرد و علاوه بر ظاهر زیبا و خاص؛ وزن بسیار کم و قیمت مناسبی نیز دارد.

 

آیا حصیر انتخاب مناسبی برای ظرف نگهداری گیاهان است؟

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم از آنجا که خاک و گیاه مستقیما درون حصیر قرار نمی‌گیرند؛ حصیر انتخاب بسیار مناسبی برای زیبایی گلدان‌هاست چرا که هم به سادگی شسته می‌شود و تماس با آب خرابش نمی‌کند و هم خودش یک الیاف گیاهی به حساب می‌رود و با گیاهان هم‌خوانی خوبی دارد .

یک کاریرد منحصر به فرد گلدان حصیری تامین رطوبت محیطی گیاهان است ؛ حتما دیده‌اید در مناطق گرمسیر برای خنک‌شدن محیط پرده‌های حصیری را مرطوب می‌کنند و در معرض باد قرار می‌دهند. جنس حصیر به گونه‌ای است که رطوبت را در خود نگه می‌دارد و به تدریج در محیط پخش می‌کند، شما می‌توانید با اسپری‌کردن آب روی گلدان حصیری از این ویژگی حصیر به نفع گلدان‌هایتان استفاده کنید. این خاصیت باعث می‌شود هوای اطراف گلدان‌های شما همیشه مرطوب باشد و برگ های گیاهان شاداب بمانند.

 

زه‌کشی گلدان حصیری چگونه است؟

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم گلدان حصیری فقط پوشش خارجی گلدان یا به عبارت دیگر لباس گلدان شماست و تمام مراحل زه‌کشی و آبیاری و اضافه کردن کود و … در گلدان اصلی شما انجام می‌شود . بهتر است گلدانی که در حصیر قرار می‌گیرد زیر گلدانی متصل داشته باشد تا جاگیری آن در حصیر بهتر باشد.

گلدان حصیری برای گیاهان طبیعی است یا مصنوعی؟

گلدان حصیری هم برای گل‌های طبیعی و هم گل‌های مصنوعی قابل استفاده است، همان‌طور که اشاره کردیم در مورد گل‌های طبیعی نیاز به یک گلدان پلاستیکی داخل گلدان حصیری هست اما در مورد گلهای مصنوعی نیاز به گلدان واسطه نیست و می‌توانید گلهای مصنوعی را مستقیم داخل گلدان حصیری قرار دهید یا با چسباندن اسفنچ در انتهای گلدان حصیری شاخه‌ها را داخل گلدان ثابت کنید.

گلدان حصیری برای چه گیاهانی مناسب است؟

هیچ تفاوتی بین گیاهانی که قرار است در گلدان قرار بگیرند نیست و این گلدان‌ها را می‌توانید بنا به سلیقه خود برای هر گیاهی خریداری کنید.

گلدان حصیری برای چه دکوراسیون‌هایی مناسب است؟

حصیربافی را می‌توان یک هنر بین المللی نامید زیرا از دیرباز تقریبا در تمام کشورها و اقلیم‌ها هنرمندانی بوده‌اند که با الیاف بومی منطقه خودشان دست سازه‌های حصیری ساخته‌اند و به همین دلیل حصیر را نمی‌توان متعلق به یک خطه یا فرهنگ خاص نامید، برای همین هم هست که حصیر را نمی‌توان یه کالای سنتی مثل گلیم یا گبه به حساب آورد که تنها در دکوراسیون‌های سنتی کاربرد دارند و از طرف دیگر نمی‌توان آن را یک کالای لوکس یا مدرن نامید که با بافت سنتی هم‌خوانی ندارد.

در واقع کالاهای حصیری در هر محیطی قابل استفاده هستند و با همه دکوراسیون‌ها هماهنگ می‌شوند برای همین می‌توانید مطمئن باشید با هر چیدمان و سلیقه‌ای که داشته باشید یک گلدان حصیری به خانه و حتی محل‌کار شما روح و جلوه زیبایی می‌بخشد.

گلدان حصیری برای هدیه دادن مناسب است؟

با توجه به تمام دلایلی که در بالا ذکر کردیم اگر به فکر هدیه‌دادن یک گلدان زیبا و همه‌پسند هستید شک نکنید گلدان‌های حصیری بهترین انتخاب هستند زیرا همان‌طور که گفتیم با همه سلیقه‌ها و دکورها هماهنگ می‌شوند و یک هدیه ماندگار و خاطرانگیز برای هر کسی به حساب می‌روند.

سایزبندی؛ قیمت و …

گلدان‌های حصیری هم مانند سایر صنایع دستی تماما با دست بافته می‌شوند و خبری از دستگاه و کارخانه و … در تولید آنها نیست به همین دلیل هم تقریبا هیچ دو گلدان حصیری را نمی‌توان یافت که دقیقا مشابه هم باشند، گویی از هر گلدان فقط یکی در جهان وجود دارد و بخش زیادی از حس خوب این محصولات هم به خاطر همین منحصر‌به‌فرد بودنشان است. اما باید توجه داشت به همین دلیل معمولا اندازه‌ی گلدان‌ها چندسانتی با هم تفاوت دارد و دقیقا مشابه هم نیست اما مطمئن باشید این تفاوت‌ها چیزی از زیبایی و هماهنگی محصولات کم نمی‌کند و نشان منحصر‌به‌فرد بودنشان است. قیمت گلدان‌ها بستگی به سایز آنها دارد؛ فراموش نکنید ارزش یک اثر هنری به عمری و زحمتی که صرف ساختن آن شده نیز بستگی دارد.

هر گلدان یک داستان

لوازم خانه ما در کنار هم روح خانه را می‌سازند و به آن جان می‌دهند، فرق یک خانه سرد و بی روح با یک خانه گرم و صمیمی در انتخاب وسایل درست است. یکی از این انتخاب‌های درست و ضروری برای هر خانه‌ای استفاده از وسایل هنری اصیل است. این روزها که به لطف کارخانه‌های چینی همه چیز حتی صنایع دستی هم کپی و تولید انبوه می‌شوند خوب است حواس‌مان باشد به جای شلوغ‌کردن خانه با انبوه دکوری جات بی روح و کارخانه‌ای، چند اثر هنری اصیل درخانه داشته باشیم.

کالاهایی که هر یک داستانی دارند و رح زندگی در آنها جاریست. حتی فکرکردن به داستان ساخته شدن هر کدام ازین محصولات هم هیجان‌انگیز است؛ به تعداد گره‌های هر سبد می‌توان داستانی را برای آن تصور کرد و این داستان‌هاست که به خانه ها گرما و روح می‌بخشد. مثلا می‌توان اینطور تصور کرد که جایی کیلومترها دورتر از ما در یک صبح بهاری مردی به صحرا رفته و رشته‌های سالم حصیر را جمع کرده و به خانه برده، آنجا که زنی همان‌طور که برای کودکش لالایی می‌خوانده رشته‌ها را به هم بافته و گره زده… شاید این گره درشت ناشیانه را دختر بزرگشان که به تازگی از مادرش حصیر بافی می آموخته زده و آن گره کوچک حاصل همکاری پسر کوچک‌شان باشد …

این می‌تواند داستان یکی از گلدان‌های حصیری ما باشد، گلدان‌هایی که هر یک داستانی برای خود دارند.

برای تهیه گلدان حصیری می‌توانید محصولات مختلفی مانند گرگیج کپات استوانه‌ای و یا حمب کپات و هر محصول سبدمانند دیگری را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *