لانکی؛ناشناخته‌ای دیگر از سرزمین بلوچستان

شال بلوچی جازکالا

این محصول اسامی مختلفی دارد: لنگ بلوچی، شال بلوچی، صندلی کمرزانی، لانکی و … اما نزد مردم بلوچستان بیش از همه به همین لانکی معروف است. برعکس اسامی متعددش، ظاهر ساده‌ای دارد، یکپارچه نخی مستطیل شکل و بزرگ که بی‌راه نیست اگر آن را دستمال جادویی بلوچ‌ها بنامیم.

سرزمین ناشناخته‌ها

سیستان و بلوچستان سرزمین ناشناخته‌ها و رازهاست، زندگی روزمره و ساده مردم این خطه برای اهالی سایر نقاط ایران پر از نکته‌های شگفت و دوست‌داشتنی است که تاکنون به دلایل مختلف ناشناخته مانده و حالا به مدد گسترش شبکه‌های اجتماعی و رونق نسبی توریسم منطقه یکی یکی به دیگران معرفی می‌شود.
یکی از جالب‌ترین ناشناخته‌های بلوچستان همین لانکی است که بخش جدانشدنی پوشش مردان بلوچ است، یک شال نخی و بزرگ که در زندگی و فرهنگ مردم بلوچ جایگاه ویژه‌ای دارد و کاربردهای آن بی‌شمار است.

لانکی در سرزمین بلوچ

مردان بلوچ لانکی را هنگام کارهای سخت به کمر می‌بندند، در گرما و گرد خاک سروصورتشان را با آن می‌پوشانند، به‌عنوان زیرانداز و سجاده و حتی گاهی شلوار از آن استفاده می‌کنند. اخیراً نیز لانکی ها جایگزین ساده و ارزان ماسک در این منطقه شده‌اند.
اما جالب‌ترین کاربرد لانکی یا شال بلوچی، بستن آن به دور کمر و زانو در حالت نشسته روی زمین است که به آن صندلی کمرزانی (کمر و زانو) گفته می‌شود و برای نشستن طولانی‌مدت روی زمین و بدون داشتن تکیه‌گاه ابداع‌شده و بسیار مؤثر است.
به‌طورکلی شال بلوچی را می‌توان نماد زندگی ساده و قناعت مردم بلوچ دانست که از هر وسیله‌ای نهایت استفاده را می‌برند و تجمل و مصرف‌گرایی جایی در فرهنگشان ندارد.

نکاتی در مورد لانکی

همان‌طور که گفتیم لانکی یا شال بلوچی در منطقه بلوچستان کاربرد فراوانی دارد اما در سایر نقاط ایران کمتر شناخته شده و مورداستفاده است. جازکالا تصمیم گرفته با تهیه و فروش تعدادی شال بلوچی، مردم سایر نقاط کشور را با این محصول ساده و کاربردی آشنا کند.

شال بلوچی چیست؟

شال بلوچی یکپارچه نخی باکیفیت و مستطیل شکل در ابعاد حدودی 2.5 متر طول و یک متر عرض است که رنگ‌بندی‌های مختلفی دارد اما به‌طورکلی رنگ آن روشن است.

شال بلوچی چه کاربردهایی دارد؟

از این شال می‌توان استفاده‌های مختلفی کرد، مثلاً:
– ازآنجاکه کیفیت پارچه‌ها مناسب است و ویژه گرمای جنوب هم ساخته‌شده‌اند می‌توان در دوخت لباس‌های نخی و تابستانی از آن‌ها استفاده کرد.
– شال بلوچی سبک و جمع‌وجور است و می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای حوله‌های سفری باشد چراکه قابلیت جذب آب بالایی نیز دارد.
– کاربرد دیگر لانکی یا شال بلوچی، استفاده به‌عنوان زیرانداز و ملحفه کودک است.
– لنگ بلوچی را می‌توان برای دوخت کیسه‌های ویژه سبزی‌ها یا دستمال‌های آبگیری مخصوص آشپزخانه مورداستفاده قرارداد.
– لنگ بلوچی می‌تواند جایگزین مرغوب لنگ‌های چینی موجود در بازار باشد و برای نظافت خودرو مورداستفاده قرار گیرد.
-شال بلوچی را می‌توان به‌عنوان سفره یا زیرانداز در سفر استفاده کرد یا از به هم دوختن دو شال، ملحفه و روتختی بزرگ‌سال تولید کرد.
– استفاده به‌عنوان صندلی کمرزانی در سفرهای کمپینگ و کویری و به‌طورکلی به‌عنوان یک دستمال همه‌کاره در انواع سفرها نیز توصیه می‌شود.

چرا شال بلوچی بخریم؟

اول‌ازهمه به دلیل کیفیت خوب و قیمت مناسبش و کارایی زیاد در امور روزمره و دوم به دلیل نزدیکی و آشنایی بافرهنگ سیستان و بلوچستان که مقدمه اساسی محرومیت‌زدایی از این استان زیبا و ناشناخته خواهد بود.

جازکالا تلاش می‌کند با معرفی محصولات کاربردی و باکیفیت جازموریان به مردم سایر نقاط کشور، علاوه بر ایجاد زمینه کسب‌وکار و توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و آموزشی این منطقه، زمینه‌ساز تقویت پیوند و آشنایی مردم سایر استان‌های کشور با سیستان و بلوچستان عزیز باشد. پیوندی که سال‌هاست به دلایل مختلف ازجمله بعد مسافت و عدم توجه رسانه‌ها، کمرنگ گشته است. برای تهیه این کالا کافیست اینجا کلیک کنید.

 

نویسنده: محبوبه قدیمی

2 thoughts on “لانکی؛ناشناخته‌ای دیگر از سرزمین بلوچستان

  1. 230155970480 says:

    سلام و درود بر شما و ایده های نابتون … در مورد این شال یک نظر داشتم من خودم تهیه کردم و بسیار هم کالای مرغوبیه فقط سوالی که برای من پیش اومد این هست که آیا مردم اون منطقه نقشی در تولیدش دارن؟ چون بنظر کالای وارداتی هست

    • jazkala says:

      سلام وقتتون بخیر
      بلهف درسته
      این شال ها بیشتر از فرهنگ مردمان اون سمت می آید وگرنه کارها ماشینی هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *